torsdag, mars 15, 2012

Cannelloni med spenat och ricotta

Om ungefär en timme ska jag baka ut baguetterna vi ska äta till dagens middag, tomatsoppa. Men innan jag gör det tänkte jag äta frukost och tipsa om en väldigt god och lite festlig fredagsmiddag som ni kan äta imorgon! Man kan använda färdiga pastarör också, men jag tycker det verkar bökigt att fylla dom, så jag använder färska lasagneplattor och rullar till rullar. Fyllningen går att variera efter det man har hemma eller känner för, men den här klassiska fyllningen går inte av för hackor!
4 personer
Färska lasagneplattor
ca. 20 "bollar" fryst spenat, tinad
1 burk ricotta
1-2 vitlöksklyftor
1-2 msk creme fraiche
Lite riven muskotnöt
Salt, peppar
+ Riven ost (t.ex parmesan)

Bechamelsås
2 msk smör
2 msk mjöl
4-5 dl mjölk
Ev. lite riven muskotnöt
Salt, peppar

Sätt ugnen på 200
°. Rör ihop den tinade spenaten med ricotta, pressad vitlök, creme fraiche och krydda med muskotnöt, salt och peppar. Ta fram lasagneplattorna, (dom ska vara ungefär 13x20, och har man en lång "remsa" så kan man dela den i rektanglar) lägg fyllning mot kanten på den "kortare sidan", rulla ihop och lägg i en ugnsfast form, det blir ungefär 8 st. När rullarna är rullade gör man bechamelsåsen!
Smält smör i en kastrull, häll i mjölet och blanda med det smälta smöret. Häll på mjölken, lite i taget från början, och vispa hela tiden tills det kokar upp och tjocknar. Smaka av med salt, peppar och ev. lite riven muskot. Häll såsen över pastarullarna och toppa med riven ost. Sätt in i mitten av ugnen och gratinera i ca. 20 minuter, tills osten fått fin färg! Servera med en sallad!

(Receptet kommer från Matomspunnet)

9 kommentarer:

  1. Men vilket toppengym!!! 199 kr är ju i princip gratis! Andreas har slutat köra BP, vet inte hur det är med BB men han är en saknad instruktör... Jamen då kanske man ska ta o knåda lite nån dag framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skönt att det inte kostar så farligt mycket :) Ahaa, vad tråkigt! Kan tänka mig det, han var min favoritinstruktör i balance, tror det är fler som delar den åsikten med mig :P Ja det tycker jag! Älskar att baka bröd!

      Hoppas allt är bra med dig och er annars :) Kram!

      Radera
  2. Smarrigt =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

    SvaraRadera
  3. Det ÄR meckigt att fylla färdiga cannelinirör. Jag har bara gjort det en gång och då brände jag mig på fingrarna tusen gånger, för jag hade ju inte varit förutseende och gjort fyllningen i förväg, så den var fortfarande varm. =/ Inte lagat canneloni sen dess! ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig det, därför jag tar det säkra före det osäkra och rullar dom! :) Himla gott är det ju!

      Radera
  4. sv: Vi väntar på svar från ännu en lägenhet så vi får se :) Får vi den blir det flytt första maj.

    Haha jag är imponerad av mig själv, det har snart gått 1.5 år och jag förstår inte hur jag orkar. Men jag orkar heller inte ge upp, så det är det som får mig/oss att kämpa :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej! Hoppas att ni får den då! Håller tummarna :)

      Haha, bra gjort är det iallafall!

      Radera